• وبلاگ : کبـــــائر
  • يادداشت : 7 - قطع رحم
  • نظرات : 2 خصوصي ، 9 عمومي
  • پارسي يار : 1 علاقه ، 1 نظر
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + نهاد 

    سلام سرکار عليه بانو ياکريم
    خوب بود اقا مسعود؟
    همه شاهد باشين اون چطوري به من سلام کرد من چطوري بهش سلام کردم...ياد بگير ياکريم خانوم.
    و اما حسناي پستت
    حسن نداره بابا
    آهااااان چند تا پيدا کردم
    1.تعريف خوبي کردي از موضوع با توجه به اينکه تو خود کتاب نبود.
    2.تيتراييو که انتخاب کردي تو همه حرفاي مستقيم راجع به موضوعن.
    3.وجوبشو ثابت کردي ...اينم به نظر من خيلي خوبه.
    4.سر تيترا رو چند جا خيلي قشنگ مربوxبه هم رديف کردي موضوعو ميشه روان دنبال کرد طوري که با خوندن خود تيترا ميشه مطلبو فهميد..مثلا از شروع صله رحم تا شماره 13.
    5.کلا دختر خوبي هستي.
    اينم همينطوري به عنوان يه نکته بگم:
    مرده ي اون حقوق برادران ايمانيم همينطور اون وسط بين دو تاشماره.
    ادامه دارد

    + سلمان 


    سلام مجدد

    آدم ترجيح ميده سالي سه بار کنکور ارشد بده ولي از اين گذرگاه هاي وبلاگي رد بشه به سلامت!!!

    مزاح بود! خدا خيرتون بده بلکه اينطوري يه کم مغز خاک خورده ي ما در بياد از زير غبار غفلت و طوطي وار پذيرفتن!

    من موندم تو کار اين " ان قلت " ها. ميشه شرح بدين استاد اين ان قلت ها رو؟ ماشاء الله اينقدر تنوع شکلک هم اينجا زياده آدم تا مياد شکلک مورد نظرشو انتخاب کنه يادش ميره دنبال چي بود

    من فکر ميکنم اينکه در هر موردي به حديث و آيه اشاره نشده بود و تکيه اصلي بر تنذير و تبشير نبود خودش حسن بود.

    همچنين فکر ميکنم اگه فراي اينکه بعضي موارد نياز به شرح استاد داره، ولي در کل خلاصه ي جامعي بود.

    باور کنيد کم آوردم (هرچه دنبال شکلک خجالت گشتم نيافتم!!!)

    + قاصدک 
    سلام

    تشکر از زحمتتون بانو ياکريم

    اشکالات خلاصه اي که از قطع رحم زدين :
    1-مطلب با چنتا آيه قرآن شروع شده، بعد تعريف و حديث تيتر وار بزنينش خوب تر تر ميشه
    2-پنج موردي رو که اول نوشتين چون بعضيش داستان همراهش هست تو کتاب يه مقدار رسا نيست
    3-يه مقدار دسته بنديا بازتر باشه
    ****************************

    الان تعريفت کنم؟؟
    1-ارائه يه تعريف مختصر و رسا اول مطلبت
    2-تعاريف کوتاهي که برا هر شماره زدي
    پاسخ

    سلام استاد قاصدک اشکال اول مبهمه باز ترش کنين ولو با مصداق /اشکال دوم وارده چون ايجاز مخل هست /اشکال سوم هم وارد نيست وباشه هم شکلي ست ومقبول نيست/ با ان قلت حسن اول قبوله حسن دوم هم قبوله//پس سه تا اشکال ديگه لازمه همراه باز کردن اشکال اول تون/سه تا حسن ديگه هم لازمه نوشته شه..تشکر استاد قاصدک و موفق باشين..ياعلي
    + سلمان 


    سلام و سپاس مجدد

    سرکار نهاد بزرگوار! ضمن تقدير از حضرتعالي بابت زحمتي که متحمل شديد ، لازم به ذکر است حسن ها و يا اشکالات وارده صرفا جهت بالا بردن بار معنوي طرح است و خداي ناکرده حمل بر ناسپاسي و يا ... نشود. و من الله التوفيق

    از محاسن محتوايي نوشته ي شما ميتوان به موارد زير اشاره کرد:

    يک: تعريف روشن و واضحي ارائه شده از قطع رحم

    دو: مراتب صله رحم از ديدگاه شهيد ثاني نسبتا جامع بيان شده است.

    سه: حد وجوب صله ي رحم به روشني بيان شده است.

    قطعا محاسن بيشتري ديده ميشود در متن که از چشم حقير پنهان مانده است.

    پاسخ

    سلام استادسلمان قابليت ويرايش کامنت رو نداره يا من نميدونم تو پارسي بلاگ لذا خانم ياکريم مخاطب استاد سلمان هستن حسن اول رو با ان قلت مي پذيريم حسن دو هم با ان قلت بيشتر مي پذيريم حسن سوم هم با ان قلت فراوان ولي چون نظر مصنف رو اختيار کردن مي پذيريم/اما دوتا حسن اضافه کنين وباز بيشتر اضافه کنين تا ضعف حسن هاي قبل جبران شه بهتره..موفق باشين ياعلي
    + سلمان 

    و اما اشکالاتي که از نظر حقير ميتونست وارد بشه :

    الاول: در ابتداي متن اشاره فرموديد که:"حضرت سجاد عليه السلام ميفرمايند: از مصاحبت قاطع رحم بپرهيز که او را در سه جاي قرآن ملعون يافتم . سه جا به وضوح اشاره نشده است" و اين سه جا مبين نيست.

    الثاني: در جايي از متن اشاره شده:" " اگر کمي شرح داده ميشد کاملا مطلب جا ميفتاد.

    الثالث: در مورد 18 که خدمت به سادات بيان شده است،بين حديث ارائه شده و مورد بيان شده،به صورت مستقيم ارتباطي به چشم نميخورد و همچنين فارغ از سند ، نام معصوم عليه السلام ذکر نگرديده است.

    الرابع:موارد 14 و 15 در حقيقت زيرمجموعه ي مورد 12 هستند بهتر بود در يک مورد عنوان ميشدند.

    و اما سوالات:

    وان: ملاک صله و قطع رحم قطعا عرف هست؟يعني شرع دخالتي ندارد در اين معيار؟

    تو: اينکه صله رحم موجب آسان شدن حساب است تا چه حدي هست؟سقفش چيه؟ اصلا آسان شدن حساب يعني چي در اين مورد؟

    تري: قطع کننده ي صله ي رحم از صراط نخواهد گذشت ميزانش چيه؟ هر قطع کننده اي ؟به هر دليل؟يا متقين از اين جرگه مستثني هستند؟

    فور:در يکي از موارد آثار دنيوي صله رحم اشاره شده به از بين رفتن فقر ، سوالم اينه کساني که اصلا يکي از بناهاي زندگيشون بر پايه ي صله ي رحم استوار هست ولي همچنان فقر گريبانگيرشون هست چي؟ اين صرفا اسمش امتحان الهي گذاشته ميشه در اين مورد؟ و در اين راستا سوال اينکه آيا آصار دنيوي صله رحم محدود به موارد گفته شده است؟

    فايو: واقعا زيارت مومن صالح در طبقه زيارت امام قرار ميگيرد؟

    پاسخ

    سلام بله الاول وارده/در متن استاد سلمان درنقد الثاني يه جمله جا افتاده لطفا اصلاحش کنيد"اصلاحيه ي الثاني: در متن اشاره شده: قطع نسبت با ارحام مختلف است"بله وارده مبهمه وشرح مصاديق ولو مختصر ميخواد /بله الثالث هم وارده وشماره 18 هم محتوا هم مستند کلا مبهمه وبايد نويسنده ي بزرگوار اصلاحيه بزنن/اشکال الرابع هم بجاست همچنين الشونزده هم جزو اوناست اشکال بجاست اما چون شکلي ست نمي پذيريم /لذا نقد 4و5 لازمه مجدد نوشته شه ===درباره ي سوالات هم سوال دوم بخش اول ودوم ش رو بانک مرکزي سقف وحدش رو اعلام ميکنه وبما دخلي نداره ..اما نويسنده سوال اول وقسمت سوم سوال دوم رو پاسخ بدن ..سوال سوم هم چيزي توش نيست لکن متقين هم اسمش با خودشه يعني اونايي که کار بد نميکنن وقطع رحمي ندارند سوال چارم هم فقر خودش يه موضوع مستقل از رحم هست ولي بنحو عموم خصوص من وجه با صله ي رحم ارتباط داره واجمالا ميشه گفت صله ي رحم قطعا موجب افزايش روزي ميشه باستثناء وجود موانع سابق يا حاضر که دراثر سوءبندگي گذشته يا سايرافعال فعلي بنده باشه يا مانعي که علل کماليه داشته باشه که عمدتا هم اهل فقر به مدارج علمي ومعنوي ميرسن وخدا خواسته باشه اين سختي باشه تا اون کمال حاصل شه الغرض خوداين مبحث يه مبحث 10شاخه ودر حد يک فوق ديپلم يا ليسانس بررسي وجمع بندي مي خواد..سوال پنجم رو هم نويسنده ي بزرگوار پاسخ بدن..زبان لاتين تون هم خوب شده افرين افرين ..تشکر وموفق باشين..ياعلي
    + فرات 


    .گاهي موارد اين موضوع يا حديث يا ايه كه ميخوني تناسب نداره و4 مشخص نيست در كدوم دسته از تقسيم بندي مطالب قرار داره

    .براي مثال ابتداي مطلب تعريفي ارائه شده. بعد حديثي اورده شده . وبعد هم انوع رو بيان كرده ولي مشخص نيست اين حديث جز كدام دسته قرار ميگيره

    5.گاهي تعاريف جامع ومانع نيست. براي مثالقطع ارتباط از عداوت ميشه قطع رحم كردنيك قيد داشتن عداوت و

    دشمني مهم هست.
    هر قطع ارتباطي با ارحام از روي دشمني و قهر مصداق قطع رحم هستش.هر چن اين ارحام كساني رو شامل ميشه كه از يه رحم بوجود اومده باشن
    بقيه اش رو بخشيديم به شما

    ان شا الله تحت عنايات خاصه حضرت ولي عصر قرار گيريد

    پاسخ

    اشکال 4 وارده وگاهي حديث وايه تطبيق نداره با مراد ما اما برا همين مورد بايد مصداقي از پست شون رو بگين اشکال پنجم هم وارده اما نظر مصاب خودتون رو با دليل بگين ..پس در قسمت نقد بجاي اشکال 1و3 نقد جديدي بيارين/براي چارم هم مصداقي از متن/براي پنجم هم نظرمصاب خودتون رو بگين ببينيم قابل دفاع هست يا نه..خدا قوت..ياعلي
    + فرات 

    1.رفلينش - يا همون ادرس داده نشده .

    2.گاهي چينش ها نا مفهموم بودن مثال:

    * بدترين اعمال نزد خدا
    * نيکي بر رحم در مقابل بدي او
    * مرگ را نزديک مي کنيد
    * همه دسته جمعي ميميرند
    * رحمت خدا را ميبرد

    شماره گذاري خوب بود ولي خب گاهي مشخص نبود 3.

    اين شماره گذاري بابات چي هست. ومطالب مختلف بين شماره ها اورده شده.

    پاسخ

    اشکال شماره 2 رو مي پذيريم بقيه موارد به نحوي اشکالات شکلي وقالبي ست ما اشکال محتوايي وماهوي مي خواهيم..مثلا بگيم ما قبول نداريم زيارت افراد عين زيارت معصوم هست وايشون بياد جواب بده ما با دوشرط گفتيم نه فلان و... لذا يک وسه مردوده
    + فرات 

    سلام وخدا قوت به خانم ياكريم عزيزم

    واما حسن هاي پست مفيدتون:

    1. حديث ابتدايي بسيار تاثير گذاره هست . و باعث نمايان شدن بزرگي گناه هست.

    2.گاهي موارد بطور كامل تعريف شدن و نارسايي در اون نيست

    3.اينكه بارنگ وشماره از همديگر جدا شدن باعث گويا تر شدن جملات شده.

    4.اينكه احاديث وايات اورده شدن باعث قوي ترشدن مطلب هست

    5. در كل خيلي خوب است. مويد ومنصور باشيد.

    چون امر فرمودن نقد كنيم.چاره اي نيست هرچند نقادي كار بزرگان واساتيد عظام است..ليكن مواردي كهبه عقل ناقص بنده رسيد اين موارد بودن:

    پاسخ

    سلام استاد فرات خوش اومدين1پذيرفته نيست چون بيشتر براي ما تعريف ملاکه نه انذار وتبشير..انذار وتبشير فرع مطلبه2مبهمه منظورتون چيست3حسن ماهوي ميخواهيم نه تعريف از فونت ورنگ4و5هم تعارفات رفاقتي ستلذا هر 5مورد از نظر ما مردوده..تجديدنظري کرده ودوباره دلائل جديد بفرمايين..خدا قوت..ياعلي
    + سلمان 


    سلام و تشکر ار افتتاح وبلاگ

    چند سوالي ذهن من را مشغول کرده:

    1- ملاک صله و قطع رحم قطعا عرف هست؟يعني شرع دخالتي ندارد در اين معيار؟

    2- اينکه صله رحم موجب آسان شدن حساب است تا چه حدي هست؟سقفش چيه؟ اصلا آسان شدن حساب يعني چي در اين مورد؟

    3-قطع کننده ي صله ي رحم از صراط نخواهد گذشت ميزانش چيه؟ هر قطع کننده اي ؟به هر دليل؟

    4- در يکي از موارد آثار دنيوي صله رحم اشاره شده به از بين رفتن فقر ، سوالم اينه کساني که اصلا يکي از بناهاي زندگيشون بر پايه ي صله ي رحم استوار هست ولي همچنان فقر گريبانگيرشون هست چي؟

    5-امکان داره اين مورد را که کفر و فسق موجب سقوط رحميت نميشود شرح بديد؟

    6-واقعا زيارت مومن صالح در طبقه زيارت امام قرار ميگيرد؟

    سپاس بابت پست

    پاسخ

    سلام استاد سلمان بزرگوار..تشکر از حضور..کامنت هاتون رو سه قسمت کنين اول 5 حسن يک الي چند خطي از پست ..قسمت دوم 5اشکال يک الي چندخطي از پست(که ميتونه در قالب انتقاد باشه مي تونه در قالب تقاضاي توضيح مناسب تر باشه) ..قسمت سوم قسمتهايي که سوال دارين