• وبلاگ : کبـــــائر
  • يادداشت : 6.عقوق والدين
  • نظرات : 1 خصوصي ، 5 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + سلمان 


    سلام خانم نهاد

    من اجازه دارم بگم يه کم خلاصه هاتون بيش از حد خلاصه بود؟ (شکلک خجالت)

    من در بدو امر بگم خدمتتون بازم بزميگردم به کامنتستان ولي چون بيم آن بود که سوالات فراموش بشه اول جسارت کردم و سوالات را گذاشتم.
    .....................................
    يک:اينکه اشاره کردين کمترين عقوق گفتن اف هست عام هست؟ يا مختص والدين؟
    .....................................
    دو:اينکه از عواقب دنيوي عقوق والدين، کوتاهي عمر هست شامل همه ميشه؟ امکان شرحش هست؟ ميترسم بگم سقفش چيه() ولي ميخوام بدونم حکمت اينکه چه بسا کساني که يد بيضاء دارند در عاق والدين ولي عمرشون ديگه داره خجلت ميکشه از اين دنيا از بس درازه فقط پيش خداست؟يا ميشه با تفکر پيداش کرد؟
    ..........................................
    سه:يه بار استاد اشاره کردند بهش ولي امکان داره حد وجوب اطاعت والدين شرح مبسوط داده بشه؟
    ..........................................
    چهار:ممنون ميشم اگه " آزردن پدر و مادر آزردن پيغمبر(ص) و در پي آن ناخشنودي خداست" شرح داده بشه. روشنه ولي يه توضيح ميخوام مثل باز کردن معني" يا حسن التجاوز" که هرگز از روح و روانم خارج نميشه.
    .............................................
    پنج: صفت جبار و شقي و عصي در قرآن فقط در زمينه عاق والدين مختص شده و به کار رفته؟
    ...........................................
    شش: اينکه کسي که عاق والدين شده وارد بهشت نمي شود و بوي بهشت را استشمام نميکند به اين معنيست که مشمول امر شفاعت هم نميشود؟هرگز؟ حتي با استغفار بازماندگان؟
    ..........................................

    هفت:من برميگردم با اجازتون

    + ياكريم 

    سلام نهاد
    تشکراز پستي که ارائه داده بوديد.
    حسن مطلب:
    1- دسته بندي ها خوب انجام شده بود .
    2-تعاريف ارائه شده باعث گويايي مطلب

    ..........
    1- درقسمت "در ايات قران از عقوق به عنوان صفت ياد شده " بهتر بود اياتش رو هم مي زديد .
    2- در اول بحث که با تعريف آغاز شده بهتر بود بود که ايات و روابات رو هم که ازشون ياد کرديد منبع رو دکر ميکرديد.
    3-بههتر بود دسته بندي ها با شماره مشخص ميشد . -
    4- بهتر بود در ابتدا تعريف جامع تري ارائه ميشد براي عقوق.

    پاسخ

    سلام نهاد چيه؟؟سلام دکتريااستاد يامهندس نهاد حسن ها کلي گوئي وبزن درروست / بله انتقاد اول وارده اوردن شماره ايات وسوره دوکلمه ست وبايد اورده بشه/انتقاد دوم هم وارده ولي خوب تعريف بايد اقل وادل باشه لکن انتقاد وارده که درسطور بعدبايد باز ميشد/اشکال سوم هم وارده اما چون نقد شکلي ست نه محتوايي مقبول نيست/انتقاد اخر هم وارده بشرطي که تعريف دقيق تر رو خودتون بگين ببينم جامع ومانع تر هست يا نه//لذا 5تا حسن مجدد و2 تا نقد مجدد و4رو هم تعريف کنين اگه تعريف تون مفيد بود از يه نقدم بجاي اون معاف هستين..تشکراستاد موفق باشين ياعلي
    + قاصدک 
    سلام
    تشکر بانو نهاد برا زحمتتون
    اشکالي که به نظر م بياد رفع بشه خوب هست خوب تر ميشه اينه :
    1-تعريفت از موضوع اگه با فعل و فاعل و مفعول باشه بهتره
    2-دليل کبيره بودنش جمع و جور تر بنويسي و بعدش احاديثش رو
    3-و اين نکته رو هم اضافه کني که جزء سه موردي هست که استثنا پذير نيست
    ***************************************
    و اما حسن ها :
    کلا عيب گرفتن اسون تره هاااا نيدونم چرا
    1-اين تيتر وار نوشتن خوندن و استفاده ازش رو سريع تر ميکنه و با فرصت کم موضوع دست آدم مياد

    پاسخ

    سلام استادقاصدک 1و2 وارد نيست يا خيلي جزئي ست ونقد محکم حساب نميشه 3رو هم متوجه نشدم شفاف تر بگين/ حسن هم وارد نيست چون خلاصه استادنهاد جمع مکسر شده..خلاصه بايد جوري باشه که اطناب ممل نداشته باشه اما ايجاز مخل هم ديگه مقبول نيست خلاصه هاي استادنهاد ازين قسمه وگاهي انقد خلاصه شده که معنا از دست رفته / لذا 4 نقد ديگه اضافه کنين به علاوه ي تبيين نقد 3تا ببينيم نقد حساب ميشه يا نه و5حسن اضافه کنين/تشکر از حضور ومطالعه وکامنت/خدانگهدارتون استاد
    + سلمان 


    سلام

    يا الله

    چقدر سخته نظر گذاشتن. اومدم نظر بذارم وحشت کردم

    با اجازتون ميرم برميگردم يه کم شوکه شدم
    پاسخ

    سلام استاد سلمان :))
    + فرات 

    سلام خدمت خانم نهاد عزيز. سپاس از وقتي كه براي خلاصه وتايپ پست گذاشتيد.

    واما ابتدائا به حسن ها بپردازم:

    1.كوتاهي جملات

    2.پرهيز از جملات طولاني با حواشي بي مورد

    باعث شده تا افراد كم حوصله هم راغب به خواندن شوند.

    تشكر از وقتي كه گذاشتند . به نظر اين شاگرد سراپا پر از تقصير مواردي رو حس كردم ياد اوري كنم.هرچند خالي از اشكال نيست.

    1. چون واژه عقوق ممكن است براي بعضي افراد نا مشخص باشد بهتر بود در ابتدا تعريفي از اين واژه صورت ميگرفت.(عقوق جمع كلمه عاق هست.عاق والدين.به نارضايتي والدين از فرزندان عقوق ميگويند)

    2.بي حرمتي .آزردن. نا فرماني. محزون ساختن ...روايت است که کمترين عقوق گفتن اف است و نيز از عقوق نگاه خيره و تند کردن است....

    مشخص نشده اين امر نسبت به عام مردم هست يا خاص پدر مادر.

    3.اگر بين بعضي واژه ها كاما يا خط فاصل بكار برده ميشد جملات رسا تر بودن.(همچنين احسان به والدين خصوصا مادر کفاره گناهان است.)

    4.اگر صريح ايات قران اورده ميشد *چند مورد* بهمراه ادرس . منابع وماخذ قوي تر جلوه ميكردن.

    5 كلا ادرس احاديث هم اورده نشده.

    6. جملات با شماره مشخص ميشدن گويا تر بودن.

    7 تيترها با رنگ ديگري از بقيه جدا ميشدن

    البته زياد موشكافانه نقد كردم ولي به لحاظ اينكه از لحاظ نگارشي گاهي موارد جملات برايم گنگ بودن حس كردم متذكر بشم بهتر باشه.

    ان شا الله خدا وند شمارا توفيق روز افزون عنايت كنه.

    ومن الله التوفيق
    پاسخ

    سلام استاد فرات حسن ها شکلي ست نه ماهوي ومحتوايي پس مقبول نيست/پس 5حسن رو مجدد بفرمايين ونه کمتر/ انتقاد اول هم تا حدودي خوبه وقابل پذيرش انتقاد دوم وارد نيست اما اگه توضيح دوباره اي بدين ميشه تجديدنظر کرد درين انتقاد..3و6و7 هم وارده اما چون رنگ وفونت و..مطلوب ما نيست رد ميشه انتقاد 5 هم وارد نيست چون منبع مشخصه که کتاب مرحوم دستغيبه شماره 4 رو با ارفاق مي پذيريم اما ايات وروايات کوتاه ومنطبق با بحث نه ديگر مباحث/پس انتقاد 1و4 مقبول سه تا انتقاد ديگه رو برامون بنويسين..خدا قوت وتشکر..ياعلي